Greşeli frecvente la examenul de traseu şi cum sunt acestea penalizate. Ce recomandări au specialiştii pentru a trece proba practică

Greşeli frecvente la examenul de traseu şi cum sunt acestea penalizate. Ce recomandări au specialiştii pentru a trece proba practică

Examenul pentru permis proba practica

Greşeli frecvente la examenul de traseu. Neacordarea de prioritate pentru pietoni sau semnalizarea necorespunzătoare a intenţiei de schimbării de deplasare sunt doar o parte din greşelile frecvente pe care le fac candidaţii la examenul auto pentru obţinerea permisului de conducere. De asemenea, şi examinatorii pot întinde „capcane” pentru a vedea cât de bine pregătiţi sunt viitori şoferi.

După ce candidatul la examenul pentru permisul de conducere obţine minim 21 de puncte la proba teoretică, la „sală”, urmează proba practică, respectiv traseul, unde trebuie să obţină 20 de puncte.

Greşeli frecvente la examenul de traseu, comise în intersecţii

Unii dintre candidaţii la examenul pentru obţinerea permisului de conducere s-au plâns că, deşi se spune că cele mai mari probleme se întâmpină la parcare, adevăratul „chin” vine abia în momentul în care, în timpul probei practice, candidatul ajunge în intersecţii.

„Cele mai mari probleme pe care le-am avut la traseu nu au fost la parcări, spaima oricărui şofer începător, ci la traficul din intersecţii. Acolo trebuie să fii atent în mai multe părţi deodată, să te uiţi la drumul din faţa ta, la maşinile din contrasens, la maşinile care fac dreapta sau stânga, la pietoni, la maşinile de lângă tine şi să anticipezi cine ce vrea să facă pentru a evita accidente”, a declarat Ioana, care şi-a luat carnetul de curând, însă abia de la a doua încercare, după ce a picat la traseu prima dată, într-o intersecţie aglomerată din Bucureşti.

Specialiştii au făcut un mic „top” cu greşeli frecvente la examenul de traseu auto făcute de candidaţi:

  1. Neasigurarea sau asigurarea incorectă la schimbarea benzilor de circulaţie sau a direcţiei de deplasare

 

Aceste lucruri se întâmplă mai ales la schimbarea benzilor de la stânga la dreapta unde, de cele mai multe ori, candidaţii se asigură superficial, respectiv se uită doar în oglindă, şi nu acoperă punctul mort. Pentru o asigurare corectă, întoarceţi capul spre dreapta şi priviţi pe geamul uşii din faţă-dreapta, la nivelul stâlpului de la jumătatea autoturismului.

Mare atenţie trebuie avută şi la efectuarea virajului la stânga peste linia de tramvai. În momentul în care vreţi să executaţi o astfel de manevră, trebuie să vă uitaţi în partea stângă, spre şina de tramvai, iar dacă vine tramvaiul, rămâneţi pe loc, paralel cu şina acestuia, la aproape jumătate de metru distanţă, până trece tramvaiul. Deşi sunt aspecte care chiar şi cursanţilor la şcoala de şoferi li se par absolut fireşti, lipsa experienţei în şofat şi emoţiile din timpul probei practice lasă loc unor astfel de greşeli frecvente la examenul de traseu.

 

  1. Nereducerea vitezei de deplasare în locurile unde aveţi această obligaţie şi cu precădere la trecerile de pietoni nesemaforizate unde nu trebuie să aveţi o viteză mai mare de 30 de kilometri pe oră

Cel mai important lucru este să observaţi din timp trecerile de pietoni şi să reduceţi viteza, iar dacă pe trotuar sunt persoane care aşteaptă să traverseze, opriţi maşina pentru a le acorda prioritate. Nu porniţi decât după ce vă mai asiguraţi încă dată pentru că se poate întâmpla ca, după ce traversaţi, alţi pietoni să se angajeze în traversare.   Totodată, înainte de a intra într-o intersecţie în care trebuie să acordaţi prioritate sau când vă apropiaţi de intrarea într-un viraj, trebuie să reduceţi viteza trebuie să reduceţi viteza din timp. Astfel, evitaţi comiterea unei greşeli la examenul de traseu care ar putea cauza „picarea” probei practice.

 

  1. Greşeli frecvente la examenul de traseu: nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a intenţiei schimbării direcţiei de deplasare

 

Mulţi dintre candidaţi nu semnalizează ocolirea unor obstacole mici (gropi, biciclete, motociclete, persoane, etc.) aflate pe carosabil. Se întâmplă de multe ori ca semnalul să fie pus prea târziu. Aceasta se întâmplă deoarece există tendinţa cursanţilor de a nu pune semnalul decât după ce se asigură şi văd că pot efectua manevra. Acestea sunt greşeli frecvente la examenul de traseu.    Specialiştii precizează că este bine să ne obişnuim să punem semnalul atunci când observăm obstacolul, iar asigurarea o putem face în perioada cât rulăm cu semnalul pus. Nu trebuie să condiţionăm semnalizarea de asigurare deoarece prin punerea semnalului anunţăm intenţia de schimbare a direcţiei şi nu schimbarea efectivă a direcţiei care se va face numai după asigurarea că manevra respectivă poate fi făcută.    Încă una din greşelile frecvente la examenul de traseu este nemenţinerea semnalului în funcţiune pe toată durata efectuării manevrei.

 

  1. Neobservarea indicatoarelor şi implicit nerespectarea semnificaţiei acestora

 

Se întâmplă des ca la examen să nu fie observate indicatoarele de schimbare de schimbare a direcţiei de mers şi indicatoarele care marchează trecerile de pietoni. Candidaţii sunt oarecum obişnuiţi să li se spună când să schimbe direcţia de mers la stânga sau la dreapta şi din acest motiv, uneori, unii nu sesizează când întâlnesc indicatoare ce obligă la schimbarea direcţiei de mers spre stânga sau dreapta şi nu respectă semnificaţia acestora. Aceasta este o greşeală frecventă şi gravă la examenul de traseu.    Specialiştii atrag atenţia că în atunci când canditatul se apropie de o intersecţiei unde există un indicator de obligare a schimbării direcţiei, examinatorul nu îl va îndruma tocmai pentru a vedea dacă l-a observat. Nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor atrage depunctarea cu 21 de puncte, deci respingerea candidatului.

 

  1. Greşeli frecvente la examenul de traseu: nerespectarea traseului indicat de examinator

Se întâmplă destul de des ca, din cauza capacităţii reduse de concentrare sau a emoţiilor, candidatul să nu respecte indicaţiilor examinatorului legate de faptul de a face un viraj, astfel că acesta poate merge înainte în loc să schimbe direcţia de mers.    De asemenea, în timpul examenului, candidatul poate face confuzie între a vira la stânga şi a întoarce. Acesta lucru se întâmplă mai ales pe străzile care au spaţiu verde pe mijloc, iar cursantul întoarce, deşi i s-a spus să vireze la stânga. E una dintre greşelile frecvente la examenul de traseu.   Specialiştii vă recomandă ca după ce examinatorul vă dă o comandă, să reduceţi viteza pentru a avea timp să observaţi locul la care face referire acesta (exemplu: prima stradă la dreapta, locul unde trebuie să întoarceţi, etc.)

  1. Plecarea de pe loc cu frâna de mână (frâna de ajutor) trasă

Înainte de a pornit maşina, candidatul trebuie să fie atent la manetă, iar dacă aceasta este trasă, trebuie să o lăsaţi în jos, apăsând pe butonul din capătul acesteia.

7. Oprirea motorului la plecarea de pe loc

Printre greşelile frecvente la examenul de traseu, aceasta este cel mai des întâlnită. Candidatul trebuie să ştie că nu este o greşeală gravă, chiar dacă aceasta se dupunctează. Cu toate acestea, greşeala pe care o fac cu adevărat mulţi candidaţi este că după oprirea motorului se precipită şi în încercarea de a recupera, se grăbesc şi fără să se gândească la ce a determinat oprirea motorului, repetă aceeaşi greşeală de mai multe ori sau nu mai sunt atenţi la trafic.    Specialiştii atrag atenţia că motorul se opreşte fie în cazul în aţi încercat să plecaţi cu altă treaptă decât prima, fie aţi eliberat prea rapid pedala de ambreiaj. Tot ce trebuie să faceţi este să porniţi motorul din nou, să scoateţi maneta din treapta în care este (Chiar şi dacă este în prima treaptă) şi să o introduceţi în prima treaptă. De asemenea, trebuie să vă asiguraţi din noi şi să eliberaţi pedala ambreiajului doar până la punctul de cuplare. Deşi este relativ minoră, oprirea motorului e printre greşelile frecvente la examenul de traseu şi se penalizează cu 6 puncte.

Examen auto – Penalizarea greşelilor

  1. Pregătirea pentru drum – nereglarea scaunului, a oglinzii retrovizoare, nefixarea centurii de sigurantă, neeliberarea frânei de ajutor – 6 puncte – necunoaşterea aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului – 21 puncte
  2. Manevrarea si poziţia autovehiculului in timpul mersului – nesincronizarea comenzilor (oprirea motorului, folosirea incorecta a treptelor de viteza) – 6 puncte – nemenţinerea direcţiei de mers -9 puncte – folosirea incorecta a drumului, cu sau fără marcaj -6 puncte
  3. Schimbarea direcţiei de mers si virajele – neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers – 6 puncte – executarea neregulamentara a virajelor-  6 puncte – nesemnalizarea sau semnalizarea greşită a schimbării direcţiei de mers – 6 puncte
  4. Circulaţia in intersecţii – neîncadrarea corespunzătoare in raport cu direcţia de deplasare – 6 puncte – efectuarea unor manevre interzise (oprire, staţionare, întoarcere, mers înapoi etc.) – 6 puncte – neasigurarea la pătrunderea in intersecţii – 9 puncte
  5. Depăşirea – ezitarea repetata de a depăşi alte autovehicule – 6 puncte – nerespectarea regulilor de executare a depăşirii ori efectuarea acesteia in locuri si situaţii interzise – 21 puncte
  6. Prioritatea – neacordarea prioritarii vehiculelor si pietonilor care au acest drept – 21 puncte – tendinţe repetate de a ceda trecerea vehiculelor si pietonilor când nu au prioritate – 6 puncte
  7. Semne si indicatoare – nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor si marcajelor – 9 puncte – nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului – 21 puncte – nerespectarea semnificaţiei semaforului cu lumina galbena intermitenta – 9 puncte
  8. Viteza – nereducerea vitezei in locurile impuse de lege – 9 puncte – depăşirea vitezei maxime admise – 9 puncte      – conducerea cu viteza redusa in mod nejustificat – 6 puncte
  9. Timp nefavorabil – neîndemânarea in conducere in condiţii de ploaie, zăpada, mâzga, polei – 9 puncte – deplasarea cu viteza neadecvata condiţiilor atmosferice si de drum – 9 puncte
  10. Nerespectarea normelor privind trecerea la nivel cu calea ferata – 21 puncte
  11. Executarea unor manevre obligatorii de îndemânare in traseu – oprirea si pornirea din rampa – 7 puncte – parcarea cu fata, cu spatele sau lateral – 7 puncte – întoarcerea pe o strada cu una sau mai multe benzi de circulaţie pe sens – 7 puncte – mersul înapoi – 7 puncte   12. Producerea unui accident, sau intervenţia examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent – 21 puncte

DIRECTOR: Nicolae Comandatu

SURSA: adevarul.ro

Inapoi la prima pagina

Write a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.